CRM. I o kliencie wiesz wszystko

fot. nadesłane

Sprzedaż ma dwa oblicza. Klienci z jednej strony wymagają oferty spełniającej ich potrzeby, możliwie jak najprecyzyjniej dopasowanej do ich wymagań. Z drugiej zaś strony, sprzedawca chce możliwie najniższym nakładem środków wypracować jak największy zysk. Wydaje się niemożliwe, by te z pozoru sprzeczne wymagania pogodzić. Jednak jest możliwe, a nawet z sukcesami realizowane. W jaki sposób? Wystarczy odpowiednio posługiwać się informacjami. Gromadząc je w systemie zarządzania relacjami z klientem, czyli CRM.

Porozrzucane dane

W wielu przedsiębiorstwa różnorakie dane są „porozrzucane” w różnych działach firmy. Informacje o klientach mają działy handlowe oraz poszczególni handlowcy, dane o sprzedaży handlowcy i działy marketingu, dane o nowych produktach czy usługach menedżerowie oraz działy promocji i marketingu, informacje o wielkości sprzedaży oraz płatnościach działy finansowo-księgowe.

Efektem takiego rozproszenia jest brak kompleksowych danych o klientach, co przekłada się na mniejszą skuteczność sprzedażową, niewłaściwą politykę rabatową czy nawet sprzedaż na granicy kosztów, co wpływa negatywnie na kondycję finansową firmy.

Porządkowanie informacji

Recepta jest prosta: uporządkowanie informacji. A wcześniej zebranie jej w jednym systemie. Możliwości takie daje system CRM, czyli system zarządzania relacjami z klientami. Do systemu takiego spływać mogą różnorakie dane: od podstawowych informacji teleadresowych o klientach, osobach kontaktowych, poprzez historię płatności, dane o wystawionych fakturach i innych dokumentach, informacje o rzetelności płatniczej, po historię kontaktów handlowych i marketingowych, skarg, reklamacji.

Jeden klik i o kliencie wiesz wszystko

Zgromadzone w ten sposób informacje można wykorzystywać z jednej strony w celu doskonalenia jakości obsługi klientów – w jednym systemie zgromadzone są bowiem wszelkie dane pozwalające na sprawną bieżącą obsługę klientów, z drugiej zaś historia pozwala na dokładniejsze profilowanie klientów i podział według różnych kryteriów. System CRM jest ponadto znakomitym źródłem informacji dla osób zarządzających przedsiębiorstwem, pozwala bowiem na szybkie i łatwe wyodrębnienie klientów kluczowych, przynoszących firmie największe przychody. Umożliwia również bieżące monitorowanie zachowań klientów, co pozwala na szybkie reagowanie na np. zmieniające się potrzeby czy koniunkturę.

Komentarze
PODZIEL SIĘ