Luksus w rozsądnej cenie. Przegląd kompaktowych hatchbacków klasy premium

Luksus ma swoją cenę, ale ona wcale nie musi być wysoka. Dobrze wyposażonego, kompaktowego hatchbacka klasy premium można mieć już za około 100 tys. złotych. Tym bardziej pod koniec roku, kiedy w wielu salonach trwają wyprzedaże. Sprawdzamy, co do zaoferowania w segmencie C mają znane marki luksusowe.

Lexus CT

CT to pierwszy i jedyny hatchback w ofercie Lexusa. Auto jest typowym przedstawicielem segmentu C – jego długość wynosi 4 350 mm. W momencie debiutu w 2010 roku Lexus CT był pierwszym hatchbackiem klasy premium z napędem hybrydowym. Auto jest dostępne z dopracowanym spalinowo-elektrycznym układem z czterocylindrowym silnikiem 1.8. Łączna moc hybrydowego Lexusa CT 200h to 136 KM, a spalanie samochodu w cyklu mieszanym wynosi od 4,8 l benzyny na 100 km.

Lexus CT w standardzie dysponuje automatyczną skrzynią biegów, kamerą cofania, czujnikiem deszczu, elektrycznie sterowanymi i podgrzewanymi lusterkami, tempomatem, dwustrefową klimatyzacją automatyczną oraz 7-calowym wyświetlaczem multimedialnym. A w bogatszych konfiguracjach hybrydowe auto Lexusa może dysponować m.in. podgrzewanymi i elektrycznie regulowanymi przednimi fotelami, czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, 13-głośnikowym systemem audio klasy premium Mark Levinson, wyświetlaczem multimedialnym o przekątnej 10,3 cala, nawigacją satelitarną, asystentem parkowania czy aktywnym tempomatem.

Japoński hatchback może być również wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +. W jego skład wchodzą układy ochrony przedzderzeniowej z wykrywaniem pieszych, rozpoznawania znaków drogowych, automatycznych świateł drogowych, utrzymywania pasa ruchu oraz wykrywania i ostrzegania o zmęczeniu kierowcy. Lexus CT jest najtańszym autem w ofercie japońskiej marki. Dzięki trwającej właśnie wyprzedaży hatchbacka kupimy za mniej niż 100 tys. zł – promocyjny cennik otwiera cena 98 900 zł. A za 108 900 zł można wybrać auto z dodatkowymi pakietami Comfort i Lexus Safety System +, które dysponuje podgrzewanymi przednimi fotelami, aktywnym tempomatem, systemem ochrony przedzderzeniowej czy asystentem utrzymywania pasa ruchu.

Audi A3 Sportback

Najtańszym modelem w ofercie Audi jest hatchback A1, ale w segmencie kompaktów niemiecką markę reprezentuje większe A3, dostępne jako hatchback i sedan. W wersji nadwoziowej Sportback samochód jest dostępny z dwoma silnikami benzynowymi. Najmniej trzeba zapłacić za jednostkę 1.5 o mocy 150 KM. Słabszy silnik jest dostępny z 6-biegową manualną przekładnią, a także automatem S tronic. Motor 1.5 jest również najmniej paliwożerny – jego spalanie w cyklu mieszanym wynosi od 6,2 l/100 km.

W standardzie otrzymujemy samochód wyposażony w elektrycznie podgrzewane i składane lusterka, manualną klimatyzację oraz radio z ośmioma głośnikami i łącznością Bluetooth. A w droższych konfiguracjach Audi A3 może być wyposażone w złącza USB dla pasażerów na tylnych siedzeniach, cyfrowy wyświetlacz w miejscu zegarów, asystenta utrzymania i zmiany pasa ruchu, tempomat, kamerę cofania, przednie i tylne czujniki parkowania czy system multimedialny z dotykowym ekranem i nawigacją.

Cena modelu A3 Sportback w konfiguratorze na stronie internetowej niemieckiego producenta startuje od 112 400 zł. Za taką cenę otrzymujemy hatchbacka z manualną przekładnią. Wyposażenie najtańszego auta można oczywiście poszerzyć, dobierając dodatkowe opcje – np. klimatyzację automatyczną za 2 960 zł. Wtedy jednak cena samochodu jeszcze wyraźniej przekroczy 100 tys. zł.

Mercedes-Benz Klasy A

Klasa A to dobrze znany gracz na rynku kompaktów klasy premium. Obecnie Mercedes oferuje ten model w dwóch wersjach nadwoziowych – hatchback i sedan. Auto jest dostępne z kilkoma jednostkami napędowymi. W przypadku konfiguracji hatchback cennik otwiera odmiana A 160 z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.3 o mocy 109 KM. Co ciekawe, od niedawna samochód jest dostępny również jako hybryda plug-in.

Klasa A w najtańszej wersji w standardzie wyjeżdża z salonu z systemem multimedialnym MBUX, klimatyzacją, tempomatem, kamerą cofania oraz systemami połączenia alarmowego i zapobiegania kolizjom. W bogatszych konfiguracjach auto może dysponować ogrzewaniem postojowym, klimatyzacją automatyczną, asystentem parkowania, wyświetlaczem HUD czy klimatyzowanymi i ogrzewanymi przednimi siedzeniami.

Ceny Mercedesa Klasy A zaczynają się od 97 800 zł – za taką kwotę można kupić auto z benzynowym motorem 1.3 i manualną skrzynią biegów. Samochód w takiej wersji zużywa średnio od 5,9 l paliwa na 100 km. Aby zyskać auto z wygodnym automatem w standardzie trzeba uzbierać minimum 140 900 zł na wysokoprężną wersję A 200 d. Za hybrydową odmianę plug-in samochodu trzeba zapłacić minimum 150 tys. zł.

BMW serii 1

Kompaktowy hatchback BMW doczekał się w tym roku zupełnie nowej odsłony i po raz pierwszy jest autem przednionapędowym. Podstawowa jednostka napędowa dla tego modelu to turbodoładowany benzynowy motor 1.5 o trzech cylindrach i 140 KM mocy.

BMW serii 1 w standardzie oferuje asystenta uwagi, układ Active Guard Plus z funkcjami ostrzegającymi i zapobiegającymi zderzeniom oraz niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu, a także czujnik deszczu, automatyczną klimatyzację o jednej strefie, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka czy system multimedialny. W bogatszej konfiguracji kompaktowy hatchback bawarskiej marki może dysponować czujnikami parkowania, kamerą cofania, dwustrefową klimatyzacją automatyczną, wyświetlaczem HUD czy aktywnym tempomatem.

Zgodnie z cennikiem ceny nowej serii 1 zaczynają się od 105 900 zł. W takiej wersji otrzymujemy samochód z manualną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym. Automatem w standardzie dysponuje odmiana 120d xDrive za 146 800 zł, a także najmocniejsza benzynowa wersja M135i xDrive, kosztująca ponad 192 tys. zł.

Mini Clubman

Na produkcji hatchbacków Mini zna się jak mało która marka. A model Clubman, za sprawą rozmiarów i ceny można zaliczyć do segmentu C. Podstawowym motorem w cenniku jest trzycylindrowa jednostka benzynowa 1.5 o mocy 102 KM, a nieco wyżej znajduje się wersja 136-konna o takiej samej pojemności.

W podstawowym wyposażeniu Clubman oferuje podgrzewane lusterka, czujniki deszczu, manualną klimatyzację, radio z 6,5-calowym wyświetlaczem i łącznością Bluetooth czy system Active Guard. W droższych konfiguracjach auto może być wyposażone w czujniki parkowania, tempomat adaptacyjny, automatyczną klimatyzację dwustrefową, nawigację satelitarną, system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 6,5 cala, kamerę cofania, asystenta parkowania czy system rozpoznawania znaków drogowych.

Ceny Mini Clubmana zaczynają się od 92 400 złotych. Za taką cenę otrzymujemy auto z 102-konnym silnikiem benzynowym i manualną skrzynią biegów. Zużycie paliwa w przypadku takiej jednostki wynosi 6,3 l/100 km. W kwocie 100 tys. zł mieści się również wersja ze 136-konnym wariantem benzyniaka 1.5, również w standardzie łączona z manualem.