Opony to jedyny element samochodu, który ma stały kontakt z podłożem. To także od nich zależy w głównej mierze nasze bezpieczeństwo. Nawet najlepszy kierowca nie będzie w stanie poradzić sobie przy nagłej utracie powietrza podczas przemieszczania się z dużą prędkością. Warto zatem stale kontrolować stan bieżnika oraz konstrukcji opony, by w razie potrzeby móc szybko zareagować.

Co to jest bieżnik w oponie?

Bieżnik w oponie to wielowarstwowa mieszanka materiału, którego zadaniem jest osłona czoła gumy kole. Ponadto dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu i nacięciu zapewnia przyczepność auta nawet na oblodzonej drodze.

Charakterystyczne rowki odprowadzają nadmiar wody i śniegu oraz zapobiegają wpadnięciu w poślizg. To jak będą one przebiegały względem opony zależy głównie od warunków atmosferycznych na jakie są przygotowywane koła.

Jak sprawdzić stan bieżnika?

Sprawdzenie stanu bieżnika nie jest niczym skomplikowanym. Można to zrobić oczywiście spoglądając na oponę. Skąd jednak mieć pewność, że rowki są odpowiedniej głębokości? Producenci ogumienia, aby zadbać o komfort i bezpieczeństwo kierowców stosują specjalne oznaczenia w postaci pasków.

Znajdują się one zazwyczaj na poziomie 1,6 milimetra względem opony właściwej, a więc miejsca, w którym bieżnik praktycznie nie istnieje – jest starty do zera. Zimą zaleca się nie przekraczać nawet wartości 4 milimetrów w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

Oznaczenia stosowane przez producentów opon określają minimalną granicę zużycia bieżnika. Jeśli zostanie ona przekroczona jest to równoznaczne z popełnieniem wykroczenia drogowego. Ponadto konieczna jest wtedy także wymiana ogumienia na nowe.

Jak sprawdzić jakość opon?

Większość firm zajmujących się produkcją opon testuje je, zanim jeszcze wejdą do sprzedaży. Twarde mieszanki gumy muszą spełniać rygorystyczne normy, dlatego też są one odporne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne.

Oczywiście otarcia o krawężniki, przejechanie po szkle, gwoździach, czy kontakt z drutem lub innymi ostrymi przedmiotami może doprowadzić do ich zniszczenia. Jeśli nie jest to jednak robione z premedytacja, zazwyczaj służą one latami, aż bieżnik się nie zetrze.

Mimo to warto od czasu do czasu zrobić przegląd ogumienia. Nie musi to być wizyta w specjalistycznym warsztacie, a jedynie rzucenie okiem, czy nie widać nigdzie rozdarć lub innych uszkodzeń mogących doprowadzić do zniszczenia opony.

Dodaj komentarz