System kontroli trakcji – co to jest, jak działa i dlaczego jest ważny?

Samochody wyższej klasy oraz te produkowane obecnie posiadają wiele rozwiązań technologicznych, które znacząco ułatwiają poruszanie się nimi oraz poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest ASR, czyli system kontroli trakcji, który obecnie jest standardem w większości pojazdów, również tych z niższej półki. Co to jest system kontroli trakcji? Jak działa? I dlaczego jest taki ważny?

Co to jest system kontroli trakcji ASR?

System kontroli trakcji, czyli ASR to rozwiązanie, które znacząco wpływa na jakość i bezpieczeństwo jazdy. Przede wszystkim ma on za zadanie nie dopuścić do nadmiernego poślizgu kół w momencie przyspieszania.

Ponadto pozwala on także w pokonywaniu wzniesień na mokrej i śliskiej nawierzchni oraz pomaga w zachowaniu przyczepności samochodu w momencie przejeżdżania przez zakręt. Ważną informacją jest to, że większość systemów kontroli trakcji działa w odpowiedni sposób tylko przy prędkości nieprzekraczającej 40 kilometrów na godzinę.

Jak działa system kontroli trakcji ASR?

Zasada działania systemu kontroli trakcji ASR jest bardzo podobna to dobrze już znanego ABS. Układ na bieżąco kontroluje prędkość obrotu kół, dzięki czemu może od razu porównywać wyniki, które zbierze. W momencie, gdy oś napędzająca będzie miała wyższą wartość od nienapędzających, system od razu wykryje wahania parametrów i jednocześnie zwolni obroty kół znajdujących się w osi napędzającej.

Układ może, w zależności od zaistniałej sytuacji, może tego dokonać przy pomocy:

  • fabrycznych hamulców, które zmniejszą prędkości obrotowe kół
  • opóźnionego zapłonu lub całkowitego jego odcięcia
  • częściowego przymykania przepustnicy

Dlaczego system kontroli trakcji ASR jest ważny?

Działanie układu ASR można sobie porównać na przykładzie samochodu posiadającego taki system oraz tego, który jest go pozbawiony. W przypadku drugiego pojazdu w momencie najechania na śliską nawierzchnię zmniejsza się opór toczenia koła, co przekłada się na jego szybszy obrót. Natomiast koła znajdujące się na nawierzchni suchej, nadal pracują w optymalnym tempie.

Takie sytuacje najczęściej zdarzają się podczas szybkiego ruszania z miejsca lub wjechania w kałużę, czy też na ośnieżony fragment drogi. Bardzo często dochodzi wtedy do szarpnięcia pojazdem, który może wpaść w niekontrolowany poślizg. Natomiast w przypadku samochodu z systemem kontroli trakcji, takie sytuacje praktycznie wcale się nie zdarzają.